Władysława Adryanowa, rzeźba Ptaki, Sztuka ludowa MRT
Największego ptaka Władysława Adryanowa wykonała najwcześniej. Ma krępą budowę ciała i barwne upierzenie, które wyróżnia fioletowawy odcień polichromii. Rozmycie kolorów, właściwie ich łamanie na palecie przed nałożeniem na glinę, odsłania proces artystycznych poszukiwań. Eksperymentowanie barwami ukazuje drogę gromadzenia twórczych doświadczeń.
Praca „Ptaki” to ostatnie przedstawienie z tryptyku rzeźb w zbiorach Muzeum Regionalnego w Trzemesznie. Porządkując jego opisanie, umownie, nazwijmy go „fioletowym”. Fiolet upierzenia kontrastuje z akcentami bieli, czerni i czerwieni. Ptak siedzi na gnieździe wymoszczonym pnączami wskazującymi porę jesienną.
Ptak reprezentuje rząd kosmopolitycznych kuraków liczących ponad dwieście gatunków. Stąd przypisanie kuraka określonemu gatunkowi pozostawmy nierozstrzygnięte. Natomiast spójrzmy na dzieciństwo Adryanowej. Ojca Władysława Andrzejewskiego poznała, gdy wrócił z wojny. Na utrzymanie rodziny zarabiał wykonywaniem figur sprzedawanych na odpustowych straganach. Dziewczynka śledziła proces powstawania kolorowych rzeźb budzących zachwyt nie tylko u dzieci.
Ptaki
Władysława Adryanowa
Polska, Trzemeszno
lata 1960-1970
glina, polichromia
wys. 13,7 cm, podstawa 10,2 x 9,2 cm
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!