Władysława Adryanowa, płaskorzeźba Bicie Leona, Sztuka ludowa MRT
Sztuka ludowa prostymi środkami wyrazu przenosi otaczający świat. Nie istnieje artysta niewrażliwy. Wydarzenie, którego był świadkiem dojrzewa w twórcy latami. Wyryta w pamięci scena pobicia chłopca, u wrażliwej na krzywdę ludzi Władysławy Adryanowej, „eksplodowała” po trzydziestu latach dziełem sugestywnym.
Płaskorzeźba „Bicie Leona” wydobywa targające rzeźbiarką emocje nagromadzone podczas wojny. Wykonana w drewnie miękkim scena przedstawia niemieckiego zarządcę bijącego batem Leona, wiejskiego wyrostka zmuszanego do wykonywania pracy ponad siły. Jak wspomina Janina Jędrzejczak, niezasłużenie wymierzona kara wyryła się w pamięci ciotki. Bohatersko broniący Leona pies także ucierpiał w zdarzeniu. Tworząca od tegoż 1941 roku Adryanowa płaskorzeźbę „Bicie Leona” zaprezentowała publicznie w PRL. Rewers sygnowała ADRYANOWA W[ładysława] KRUCHOWO W[o]J[ewództwo] BYDGOSZCZ.
Drewniany materiał w ręku rzeźbiarki okazał się tworzywem wdzięcznym. Pozostawione w stanie surowym kompozycje przybrały pod wprawną ręką zróżnicowane układy postaci. Najpiękniejszymi płaskorzeźbami wskażemy stacje Drogi Krzyżowej wykonane do kościoła w Kruchowie i delikatny relief Ostatnia Wieczerza zdobiący ołtarz kościoła w Gościeszynie. Po śmierci rzeźbiarki zarządzający parafią na dzieło nałożyli kolory.
Bicie Leona
Władysława Adryanowa
sygn. ADRYANOWA W KRUCHOWO WJ BYDGOSZCZ
Polska, Trzemeszno
przekaz. 2000/ około lat 1970-1980
drewno, metal
wys. 18,2 x 18,4 cm, szer. 25,5 cm
Dodaj komentarz
- to dla Ciebie staramy się być najlepsi, a Twoje zdanie bardzo nam w tym pomoże!